Sunday, October 21, 2012

ထား၀ယ္ သို႔မဟုတ္ ... : Development vs. Environment ? အပိုင္း (၇)


အပိုင္း (၇)
29/08/2012
          ထိုင္းအစိုးရအေနနဲ႔ ထား၀ယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းအတြက္ ျမန္မာ အစိုးရနဲ႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရဖို႔ ရွိတဲ႔ လုပ္ေဆာင္စရာေတြကို စီစဥ္ထားတဲ႔ အတုိင္း ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္သြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။


             ထိုင္းႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံျခားေရးရာ အတြင္းေရးမွဴး ဆီဟာစတ္ (Sihasak Phuangketkaew) ကေတာ႔ အိမ္နီးခ်င္း ထိုင္းနဲ႔ ျမန္မာ ေရးထိုးထားၾကတဲ႔ နားလည္မွဳ စာခၽြန္လႊာအရ ထား၀ယ္စီမံကိန္းအတြက္ သေဘာတရားဆိုင္ရာစာတမ္းငယ္ကို ျမန္မာ အစိုးရထံ ၿပီးခဲ႔တဲ႔ အပတ္က ေပးပုိ႔ခဲ႔ပါတယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။

             ဒီနားလည္မွဳ စာခၽြန္လႊာကို ျမန္မာ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ နဲ႔ ထိုင္းႏိုင္ငံ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ယင္လတ္ တို႔က ၿပီးခဲ႔တဲ႔လ (ဇူလိုင္လ) က ေရးထုိးခဲ႔ၾကပါတယ္။

              ထား၀ယ္စီမံကိန္းကို ထိုင္းအေရွ႕ပိုင္း ကမ္းေျခေတြ နဲ႔ အတူ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာမွာ အားေပးဖို႔ ႏွစ္ဘက္ အစိုးရေတြ အေနနဲ႔ မၾကာခင္ကမွအဆိုျပဳထားတဲ႔ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ အတိုင္း အတူတကြ လုပ္ေဆာင္သင္႔ပါတယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံအေနနဲ႔ ႏွစ္နိုင္ငံ အဆင္႔ျမင္႔ အရာရွိႀကီးေတြ ပူေပါင္းလုပ္ေဆာင္တဲ႔ လုပ္ငန္းစဥ္ကို လိုလားပါတယ္ လို႔ သူက ေျပာပါတယ္။


               ဆီဟာစတ္ဟာ မၾကာခင္ကမွ ထိုင္းနိုင္ငံ ပို႔ေဆာင္ေရး နဲ႔ စက္မွဳ၀န္ႀကီးဌာနက အရာရွိေတြ၊ ေနာက္ အမ်ဳိးသား စီးပြားေရး ႏွင္႔ လူမွဳ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဘုတ္အဖြဲ႕က အဖြဲ႔၀င္ေတြကို ဦးေဆာင္ၿပီး ျမန္မာျပည္ကို သြားခဲ႔ပါေသးတယ္။


               ဒီအဖြဲ႔ဟာ ထား၀ယ္စီမံကိန္းစတင္ဖို႔ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ယင္လတ္ ျမန္မာျပည္ကို မသြားခင္မွာ ထပ္မံသြားေရာက္ၿပီး ညွိဳႏွိဳင္းတိုင္ပင္စရာရွိတာေတြကို သြားေရာက္တိုင္ပင္ဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ (၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ယင္လတ္ရဲ႕ ခရီးစဥ္ဟာ ယခုလက္ရွိေတာ႔ ပ်က္သြားၿပီ လို႔ သတင္းမ်ားမွာ  ေဖာ္ျပထားပါတယ္။  ဘယ္ေတာ႔ သြားျဖစ္မယ္ဆိုတာ မသိရွိေသးပါ။ )


             ျမန္မာ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ဟာ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္မယ္႔ ထား၀ယ္စီမံကိန္းနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး  ေစာႏိုင္သမွ် ေစာေစာ ေျပာဆိုခ်င္ေနပါတယ္လို႔ ထိုင္းႏိုင္ငံ၊ နိုင္ငံျခားေရးရာ၀န္ႀကီးက ေျပာဆိုပါတယ္။


              ဆီဟာစတ္က “ႏွစ္ႏိုင္ငံ အစိုးရေတြဟာ အေျခခံအေဆာင္အဦ ေဆာက္လုပ္ေရး၊ စက္မွဳဇုံတည္ေဆာက္ေရး၊ စြမ္းအင္ဆုိင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး၊ နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ ကုန္စည္ေတြ ပို႔ေဆာင္ရာမွာ လိုအပ္တဲ႔ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေတြ သတ္မွတ္ေရးတို႔ကို အေလးထားသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္” လို႔ ေျပာပါတယ္။


               ဒါ႔အျပင္ ထိုင္းႏိုင္ငံဟာ ထား၀ယ္ ပတ္၀န္းက်င္မွာ ေနထိုင္ၾကတဲ႔ ေဒသခံေတြရဲ႕ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၊ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းမွဳဆိုင္ရာ  သင္တန္းေတြေပးေရး၊ ေဒသခံေတြကို ေျပာင္းေရႊ႕ အေျခခ်ေပးေရး၊ အတတ္ပညာပိုင္းဆိုင္ရာ ကိစၥေတြ၊ ပညာေရး နဲ႔ က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ ေထာက္ပံ႔မွဳေတြမွာ  ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ဖို႔ တြန္းအားေပးမွာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။


          အဓိက ကန္ထရိုက္ျဖစ္တဲ႔ အီတာလ်ံထိုင္း ကုမၸဏီကို ကူညီဖို႔၊ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူေတြကို အားေပးဖို႔ နဲ႔ စီမံကိန္းေဆာက္လုပ္ရာမွာ လိုအပ္တဲ႔ ပစၥည္းေတြ ေရႊ႕ေျပာင္းရာမွာ ကူညီဖို႔ လုပ္ေဆာင္သြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။


          စီမံကိန္းအေၾကာင္းကို ႏိုင္ငံတကာက သိရွိေအာင္လည္း ထိုင္းႏိုင္ငံက ႀကိဳးစားသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္ လို႔ ဆီဟာစတ္ က ေျပာဆိုပါတယ္။


          လူထု အေျချပဳ အဖြဲ႔ေတြရဲ႕ေခါင္းေဆာင္ေတြရယ္၊ အတတ္ပညာရွင္ေတြကေတာ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံဘက္က ထား၀ယ္နဲ႔ ထိုင္းႏိုင္ငံကို ဆက္သြယ္မယ္႔ လမ္းတေလွ်ာက္မွာ ရွိတဲ႔ ေဒသခံေတြကို ဆုိးရြားတဲ႔ အက်ဳိးသက္ေရာက္မွဳေတြ ျဖစ္ေစနိုင္မယ္လို႔ ယုံၾကည္ၾကတဲ႔ အတြက္ ထိုင္းအစိုးရ အေနနဲ႔ ဒီစီမံကိန္းကို ျပန္လည္ သုံးသပ္ေပးဖို႔ ေတာင္းဆိုထားၾကပါတယ္။
(http://www.bangkokpost.com/news/local/309797/govt-to-submit-coordination-blueprint-for-dawei-port)


30/08/2012
          ထိုင္းအစိုရ အေနနဲ႔ ထား၀ယ္စီမံကိန္းမွာ လုပ္ေဆာင္ေနၾကတဲ႔ ႏိုင္ငံတကာ ရင္းနွီးျမွဳပ္နွံသူေတြနဲ႔ ေငြေၾကးထည္႔၀င္သူေတြကို ပိုမို အဆင္ေျပေစဖို႔ အတြက္ ျမန္မာျပည္အတြင္းမွာ ပို႔ေဆာင္ေရးနဲ႔ အျခခံ အေဆာင္အဦေတြ ဖြံၿဖိဳးေအာင္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံဖို႕ ေအဒီဘီ (The Asian Development Bank) က အၾကံျပဳလိုက္ပါတယ္။


                        ထိုင္းႏိုင္ငံဆိုင္ရာ ေအဒီဘီ ညႊန္ၾကားေရးမွဴး         (Photo- Bangkok Post)
        
             ထိုင္းႏိုင္ငံ ဘန္ယုိင္ခရိုင္ နဲ႔ ကန္ခ်နဘူရီ ေဒသေတြ သာမက ထား၀ယ္ကို ေရာက္ရွိဖို႔ အတြက္ ကားလမ္း၊ ရထားလမ္းအတြက္ပါ စဥ္းစားသင္႔တယ္လို႔ ထိုင္းနိုင္ငံဆိုင္ရာ ေအဒီဘီ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးက ေျပာဆိုလိုက္တာပါ။ 

 (ဘန္ယုိင္ခရိုင္ (Bang Yai District) ဟာ ထိုင္းႏိုင္ငံ အလယ္ပိုင္းေလာက္မွာ ရွိပါတယ္။ က်န္ခ်နဘူရီ ေဒသ (Kanchanaburi Province) ကေတာ႔ ထိုင္းႏိုင္ငံ အေနာက္ပိုင္း ျမန္မာ နယ္စပ္နဲ႔ ကပ္လ်က္ရွိၿပီး ထား၀ယ္ကို သြားရာမွာ ျဖတ္သန္းသြားရတဲ႔ ေဒသျဖစ္ပါတယ္။ က်န္ခ်နဘူရီ နာမည္က ေဒသ(Province)၊ ခရိုင္ (District ) နဲ႔ ၿမိဳ႕နာမည္ေတြ အားလုံးရွိပါတယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ေဒသ (Province) ေပါင္း (၇၆)ခု ရွိပါတယ္။ ဘန္ေကာက္ကေတာ႔ ေဒသ (Province) မဟုတ္ဘဲ အထူးစီမံခန္႔ခြဲမွဳ ဧရိယာ (special administrative area) တစ္ခု ျဖစ္ၿပီး ဘန္ေကာက္ကိုပါ ေပါင္းရင္ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ေဒသေပါင္း (၇၇) ခု ရွိပါတယ္။ ေဒသ(Province ) ေတြ နာမည္ကိုေတာ႔ နီးစပ္ရာၿမိဳ႕ႀကီးေတြရဲ႕ နာမည္ေပးထားပါတယ္။ ေဒသတစ္ခုခ်င္းစီမွာ ခရိုင္ေပါင္း (၃) ခရိုင္ကေန (၅၀) ခရိုင္အထိပါ၀င္ၿပီး ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ခရိုင္စုစုေပါင္း (၈၇၈) ခရိုင္ရွိပါတယ္။)


                  အႀကီးအက်ယ္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္နွံမွဳ မလုိပါဘူး။ ထား၀ယ္ကို ေရာက္ဖို႔ ကနဦးလိုအပ္တဲ႔ ပမာဏကိုပဲ ေျပာတာပါ လို႔ သူကဆိုပါတယ္။

                   ေအဒီဘီ အေနနဲ႔ ဘန္ယိုင္ နဲ႔ ကန္ခ်နဘူရီ လမ္းေၾကာင္းအတြက္ အတတ္ပညာဆိုင္ရာ ေထာက္ပံ႔မွဳေတြ လုပ္ေဆာင္ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။


                  အေ၀းေျပးလမ္းဌာန အေနနဲ႔ (၈၉) ကီလိုမီတာရွည္တဲ႔၊ ဘတ္ (၄၅.၉) ဘီလီလ်ံကုန္က်မယ္႔ ဘန္ယိုင္- ကန္ခ်နဘူရီလမ္းေၾကာင္းကို စတင္လုပ္ေဆာင္ေနပါၿပီ။


                 ထား၀ယ္စီမံကိန္းရဲ႕ အဓိက ျပႆနာကေတာ႔ ပထမ အဆင္႔မွာ ကုန္က်မယ္႔ ေဒၚလာ( ၈) ဘီလီလ်ံ နဲ႔ အဆင္႔အားလုံးအေနအတြက္က်န္က်မယ္႔ ေဒၚလာ (၅၀)ဘီလီလ်ံ စတဲ႔ ထည္႔၀င္ဖို႔႔လိုအပ္တဲ႔ ေငြေတြကို ခုထိ မထည္႔၀င္ေသးတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္လို႔ ေအဒီဘီ ညႊန္မွဴးက ေျပာပါတယ္။


                  ျမန္မာ၊ ထိုင္းနဲ႔ အာဆီယံ နိုင္ငံေတြကို အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းေစမယ္႔ ဒီစီမံကိန္း ေအာင္ျမင္မွာကို ေအဒီဘီအေနနဲ႔ အရမ္းကို လုိလားပါတယ္။ ေအဒီဘီ နဲ႔ ထား၀ယ္စီမံကိန္းရဲ႕ အဓိက ကန္ထရိုက္တာ အီတာလ်ံ-ထိုင္းကုမၸဏီတို႔ ေတြ႔ဆုံ ေဆြးေႏြးၿပီးေပမယ္႔ ကုမၸဏီဘက္က ေခ်းေငြရဖို႔ တရား၀င္ကမ္းလွမ္းတာ မရွိေသးပါဘူး။


                  ဒီစီမံကိန္းဟာ ျမန္မာေတြကို အလုပ္အကိုင္ (၅,၀၀၀) ေက်ာ္ရရွိေစမယ္လို႔ ခန္႔မွန္းရပါတယ္။


                 လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အား ျပတ္ေတာက္မွဳဟာ အိမ္နီးခ်င္း ျမန္မာ နိုင္ငံမွာ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံဖို႔အတြက္ ျပႆနာတစ္ရပ္အျဖစ္ရွိေနဆဲပါ။ ျမန္မာ အစိုးရ အေနနဲ႔ ဘ႑ာေရးနဲ႔ တျခားျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွဳေတြ လုပ္ေနတဲ႔ တခ်ိန္ထဲမွာပဲ ပညာေရး နဲ႔ လူ႔အရင္းအျမစ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွဳေတြလုပ္ဖို႔လည္း လိုအပ္ေနပါတယ္။
(http://www.bangkokpost.com/news/transport/309949/adb-urges-thailand-to-build-cross-border-route-to-dawei)

(ဆက္ရန္)




No comments:

Post a Comment